Art conceptuel, art, peinture, photographie, John Baldessari, Robert Morris, matière grise, indifférence visuelle, dématérialisation, plan déterminant, régions verbales, Sol LeWitt, Lawrence Weiner, Robert Barry, Joseph Kosuth, Douglas Huebler, John Hilliard, Mel Bochner, Daniel Buren
Cette présentation est une introduction à l'art conceptuel, en commençant dans une première partie par la polémique du « all conceptual art is just pointing at things ».
[...] Art conceptuel idée – langage – photo - institution 1 Plan : I. « all conceptual art is just pointing at things » - une polémique conceptuelle II. Robert Morris et Sol Le Witt au seuil de l'art conceptuel (notion – définition – passage du Minimal Art à l'art conceptuel) III.l'art comme proposition linguistique (Weiner, Barry, Kosuth) IV. la photographie documentaire – (Huebler) V. [...]
[...] The piece need not be built. Each being equal and consistent with the intent of the artist, the decision as to condition rests with the receiver upon the occasion of receivership. Lawrence Weiner statement of intent catalogue January 5 – A 36“ x 36“ removal to the lathing or support wall of plaster or wallboard from a wall (when attitudes become form, Kunsthalle Bern 1968) 8 Robert Barry Inert Gas Series : Argon Something « Something that is taking shape in my mind and will sometime 9 come to consciousness. [...]
[...] » Richard Rorty The linguistic turn. Recent essays in philosophical method, The University of Chicago Press Joseph Kosuth, One and Three Chairs, 1965- Joseph Kosuth the first investigation [art as idea (as idea)], 1967- Douglas Huebler Location Piece No Pier 18, New York Douglas Huebler Harry Shunk & Janos Kender 12 « les principaux artistes conceptuels vendent leurs œuvres moyennant des sommes considérables [ ] ils sont représentés par les galeries les plus prestigieuses du monde ». (Lucy Lippard, 1973) Information (vue d‘exposition) 13 The Museum of Modern Art, New York, 02/07 – 20/ Critique de la neutralité de la photographie crushed drowned fell burned John Hilliard, Cause of death? [...]
[...] • Peter Osborne, Conceptual Art, London (Phaidon) 2002. • Alexander Alberro et Blake Stimson Conceptual Art : A Critical Anthology, Cambridge/Mass (MIT Press) John Baldessari the commissioned paintings, 1969/70 « all conceptual art is just pointing at things » 4 Al Held, Untitled Robert Morris, Card File Sol LeWitt, « alinéas sur l‘art conceptuel » (1967) et « positions » (1969) : La matière grise – Ideas alone can be works of art Indifférence visuelle – what the work of art looks like isn‘t too important Dématérialisation – the idea itself, even if not made visual, is as much a work of art as any finished product Serial Project No Plan déterminant – to work with a plan that is pre-set is one way of avoiding subjectivity Régions verbales – if words are used, and they proceed from ideas about art, then they are art and not literature 6 Wall drawing No « A six-inch grid covering a yellow wall. [...]
Source aux normes APA
Pour votre bibliographieLecture en ligne
avec notre liseuse dédiée !Contenu vérifié
par notre comité de lecture